از شير مرغ تا جوراب دايناسور

هر چيزي كه تو بخواي...

 


 

لادن طباطبایی ایرانی ـ بازیگر تأتر ، سینما و تلویزیون
متولد تهران ، دیپلمه علوم تجربی و لیسانس بازیگری تأتر از دانشكده هنرهای زیبا ،دانشگاه تهران .

گذراندن دوره سه ماهه فیلمنامه نویسی و تحلیل فیلم در كلاسهای كارگاه آموزش فیلمسازی ، زیر نظر فریدون جیرانی و فرخ انصاری بصیر.
شروع فعالیت بازیگری همزمان با ورود به دانشكده ، با حضور در نمایشهای دانشجویی .
وی ابتدا با گرایش نمایش عروسكی به تحصیل پرداخت كه حاصل آن چند تجربه عروسك گردانی ، نمایشنامه نویسی عروسكی و كارگردانی دو نمایش( مهمانهای ناخوانده ، به شیوه زنده )و ( جوجه طلایی ، عروسكی ) بود . سپس با تغییر گرایش به رشته بازیگری فعالیت خود را در این زمینه متمركز كرد .
در بهمن ماه 1373 با ارایه پایان نامه نظری و عملی از دانشكده فارغ التحصیل شد . پایان نامه نظری وی تحت عنوان « بازیگر و اشیا » به بررسی ارتباط بازیگر و اشیا از دیر باز تاكنون میپردازد و ضمن نگاهی به دیدگاههای پیشینیان به نقش و حضور اشیا در حیطه نمایش و زندگی ، كاركرد اشیا را در جریان نزدیكی به نقش بررسی میكند .
پایان نامه عملی وی با نام « لباسی برای مهمانی » اجرایی بود با تحلیل كاملاً متفاوت از نمایش دعوت ِ غلامحسین ساعدی . در این نمایش كه با كارگردانی محمد رحمانیان و بازی لادن طباطبایی و مهتاب نصیر پور به مدت 10 شب بر صحنه تالار مولوی بود ، اشیا موجود در صحنه بنحوی مورد استفاده بازیگران قرار میگرفت كه مفاهیم متفاوتی را به تماشاگر القا مینمود .

 

تعدادی از نمایشهای دانشجویی كه به عنوان بازیگر در آنها حضور داشته :
سیاه ( علی نصیریان )، باغ وحش شیشه ای ( تنسی ویلیامز )، خانه برناردا آلبا ( گارسیا لوركا )، یرما ( گارسیا لوركا ) ، دعوت ( غلامحسین ساعدی ) ، تكیه بر باد ( ناظرزاده كرمانی ) دختر بخت ( اوژن یونسكو )، چهار فصل ( آرنولد وسكر + كارگردان ) .
همچنین با بازی در نمایش « سورنا مادر لوك » نوشته داریوش مختاری و كارگردانی فرشته سرابندی ، جایزه بازیگر برگزیده زن را از جشنواره سراسری تأتر فجر بدست آورد ( سال 1372 ).
در سال 1378 نمایش تك پرده ای با نام « لیلی...بی مجنون » نوشته و كار خودش را با بازی خودش بر روی صحنه برد ، كه این نمایش با صحنه خالی و با تكیه بر توانایی بازیگر در ارایه چندین نقش و با استفاده از مفاهیم اشیا اجرا شد كه در جشنواره تأتر بانوان جایزه بازیگر برگزیده را از آن خود كرد .
اولین حضور وی در مقابل دوربین تجربه كوتاهی در برنامه عروسكی « عطر و گلاب بپاشید » به كارگردانی ایرج طهماسب (1370 ) بود و پس از آن مجموعه تلویزیونی « بر سر دو راهی » به كارگردانی حسین فردرو (1371 ) و جنگ نوروز 72 داریوش كاردان .
هم چنین دو تله تأتر تحت نام مجموعه یك داستان ، به كارگردانی محمد رحمانیان ، برگرفته از آثار نویسندگان روسی بازی كرد .
پس از پایان دوره لیسانس وی بازیگری را به طور جدی دنبال كرد ، اولین سریال بلند وی « نیمه پنهان ماه» بهمن ماه 1373 پخش شد و بهار 1374 اولین حضور مقابل دوربین 35 با فیلم سینمایی سایه به سایه به كارگردانی علی ژكان رقم خورد . تابستان 1374 در فیلم سینمایی خواهران غریب (كیومرث پوراحمد ) شركت كرد ...

اولین تجربه وی در زمینه فیلمسازی ، فیلم مستند - داستانی « تار و پود »با مدت زمان 24 دقیقه و به شیوه بتاكم ساخته شد . مابقی فعالیتهای وی به شرح زیر است:

فیلم سینمایی :
سایه به سایه ( علی ژكان ) 1374
باد و شقایق ( سید ضیاالدین دری ) 7_ 1376
همسر دلخواه من ( افشین شركت ) 1379
واكنش پنجم ( تهمینه میلانی ) 1381
تارا و تب توت فرنگی ( سعید سهیلی ) 1382
ازدواج به سبک ایرانی( حسن فتحی ) 1383
حکم ( مسعود کیمیایی ) 1383

مجموعه های تلویزیونی :

دزدان مادر بزرگ (مهدی صباغزاده ) 1374
عیاران ( كاظم بلوچی ) 1374
یک داستان ( محمد رحمانیان ) 1375
فرزندم بزرگ شده (غلامرضا رمضانی ) 1375
سرنخ ( كیومرث پور احمد ) 1375
ولایت عشق ( مهدی فخیم زاده ) 78- 1377
نیستان ( داریوش مختاری ) 79-1378
خواب و بیدار ( مهدی فخیم زاده ) 81-1380
عروج ( سیروس مقدم ) 1381

فیلم تلویزیونی :
ناگفته ها ( ایرج كریمی ) 1376
بلند گریه کن (اسماعیل فلاح پور) 1384

 

 

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه